vrijdag 24 februari 2012

Coppi fiets

Parijs-Roubaix is een van m'n grote passies. Anders maak je ook niet een blog als deze. Ik wil er alles over lezen, DVD's zien, filmpjes op Youtube, tijdschriften noem het maar op.
Maar ik ben zelf ook regelmatig in "De Hel" actief.
De volledige toerversie wordt om de twee jaar op de even jaren verreden. In 2008 had ik voor deze gelegenheid speciaal een stalen Bianchi opgebouwd. Voor 2010 moest iets anders speciaals gezocht worden.....


In 2010 was het 50 jaar geleden (2 januari 1960) dat Fausto Coppi was overleden. Geen renner heeft mij zo gefascineerd als Fausto Coppi.
Om gepast stil te staan bij dit bijzondere jaar heb ik speciaal voor Parijs-Roubaix een Coppi fiets opgebouwd.


Het frame was nieuw maar heb ik speciaal opnieuw laten spuiten. De kleur blauw omdat dat de kleur is waar Coppi het meest in gekoerst heeft.
Op de linker achtervork heb ik in het Italiaans de overlijdensdatum van Coppi aan laten brengen. Bij het balhoofd op de bovenbuis de tekst "Parigi-Roubaix". Bij de zadelpen op de bovenbuis de bijnaam van Coppi: "Il Campionissimo". Kampioen der kampioenen.

Ik wilde de fiets perse af monteren met aluminium kleurig onderdelen om het geheel een klassiek uiterlijk te geven. Wel gewoon 10 speed dus moderne gemakken gecombineerd met een klassieke uitstraling.
De fiets is niet erg licht maar voor hier in de polder en voor Parijs-Roubaix is dat niet heel erg belangrijk.


Enige minpunt aan de fiets is de beperkte ruimte voor de 28mm banden. Maar het past net. In 2010 heb ik er een natte maar heerlijke toerversie van Parijs-Roubaix op gereden en in de polder heeft de fiets het nog steeds erg naar z'n zin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten