zondag 30 december 2012

Jean Metzinger - Au Vélodrome

Dit werk van de Franse schilder Jean Metzinger is duidelijk herkenbaar als een product van het kubisme. Het schilderij is geïnspireerd op de sprint op de wielerbaan (toen nog de oude baan) van Roubaix na een lange zware koers.

Symbolisch gezien kan een pure kassei als kubisme worden afgedaan. Toch is dit een kunststroming die me minder aanspreekt.
Het schilderij laat echter wel zien tot hoever de reikwijdte van Parijs-Roubaix gaat. Metzinger was een van de vooraanstaande schilders binnen de stroming van het kubisme. Dergelijke schilders waren beslist kritisch in hun keuze voor een onderwerp, maar in 1912 toen het schilderij tot stand kwam had Parijs-Roubaix al een enorm aanzien.
Samen met collega Albert Gleizes schreef hij het manifest "Du Cubisme". Hoewel Parijs-Roubaix niet in de titel voorkomt, laat de tekst op onder de arm van de renner geen enkele twijfel bestaan dat het hier om de wielerbaan van Roubaix gaat.

2 opmerkingen:

  1. ha! hangt bij mij aan de muur! ik vind het een mooi ding

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afgelopen weekend heb ik het origineel gezien in het Peggy Guggenheimmuseum in Venetië. Ik braaf een foto gemaakt om je te tippen. Blijkt het al op je blog te staan. Ik had het kunnen weten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen