donderdag 29 maart 2012

De wielen

Het moderne materiaal van tegenwoordig kan heel veel hebben. Toch kiezen de meeste ploegen en renners voor tubes die een paar millimeter breder zijn.
Een bredere band is namelijk ook hoger. Daardoor kan je met minder druk in de banden rijden. Dat zorgt voor een klein beetje comfort.
Een hoge band heeft natuurlijk ook minder kans op een stootlek.
Het meeste comfort haal je ook uit de banden en renners kiezen ipv de gebruikelijk 23 millimeter nu voor 24 tot 27 millimeter.

Wielen die extreem stijf zijn genieten niet de voorkeur. Toch zien we de laatste jaren meer en meer hoge velgen bij de profs. Natuurlijk heeft dat ook te maken met sponsor belangen.
Een half hoge velg met een soepel tube hoeft geen probleem te zijn.
Toch zijn er legio ploegen die voor traditionele lage velgen gaan.
Gewoon lage velgen en 32 spaken. Natuurlijk een traditionele keuze, maar vooral een met minder risico.
Als een renner met wielen met slechts 18 spaken in een valpartij betrokken raakt en er breekt maar één spaak dan moet er een nieuw wiel komen.
In "De Hel" zit de auto niet iedere keer vlak achter je terwijl het aantal valpartijen waar dit soort dingen kunnen gebeuren vrij groot zijn.
Een 32 (of zelfs 36) spaaks wiel kan wel een spaakje missen. Zet je als renner je rem open en kan je voorlopig voorruit.

Ik ben al meermaals bij de training wezen kijken op de dagen voor de koers. Als ik zie hoe vaak daar hoge velgen kapot worden gereden dan zou ik het risico niet nemen. Zeker niet als ik een echte kanshebber in m'n ploeg zou hebben.
Naast het sponsorbelang is er natuurlijk ook een terugloop in mecaniciens die een fatsoenlijk wiel kunnen spaken.
Wie kan dat nog?
Nagenoeg alle wielen die in de professionele wielersport worden gebruikt zijn namelijk in de fabriek gemaakt.
Wielen zijn een duivels dilemma zoals er zoveel zijn in de Hellekoers.

Een boeiend aspect om volgende zondag eens in de gaten te houden. Overigens zullen er genoeg ploegen zijn die hun speciale wielen aanstaande zondag in de Ronde van Vlaanderen al gaan uittesten.


Foto: Hier een aantal setjes handgespaakte wielen met extra brede bandjes. De wielen staan 
klaar voor de kasseien etappe welke de renners in de Tour van 2010 onder de wielen kregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten