woensdag 10 april 2024

Nog 25 nachtjes slapen

Deze blog gaat natuurlijk vooral over de rijke historie van - voor mij dan toch - de mooiste koers van het jaar. Daarnaast is deze blog ook een beetje een dagboek van mijn eigen avonturen als wielertoerist.
Aan die rijke historie van Parijs-Roubaix is afgelopen zondag door Mathieu van der Poel weer een schitterend en indrukwekkend hoofdstuk toegevoegd.
 
Na het spektakel van afgelopen zondag kan ik zelf nauwelijks nog wachten.............. Dat uiteraard met de gepaste bescheidenheid.
Dit jaar is de 37ème Paris-Roubaix Cyclotourisme van Velo Club Roubaix. Normaal is deze uitstap voor wielertoeristen in juni maar dit keer een maand eerder!

Deelnemers kunnen kiezen uit vier afstanden. Zelf doe ik Le Final.  Deze start in Wallers en is 115km lang met 35km kasseien.
Lange afstand gaat mij ook wel lukken maar ik heb niet zoveel meer te bewijzen en wil gewoon een dag lol hebben.

Lekker foto;s maken, strookje doorknallen, uurtje handjes op het stuur, onderweg een broodje met m'n lief (is ploegleider van dienst) eten, beetje ouwehoeren bij de controles, genieten van de bizarre sfeer die dit deel van Frankrijk heeft, hotelovernachting vooraf is niet nodig en je bent ook een normaal tijdstip weer thuis.
 
Hier als warmloper een foto op Chemin des Abattoirs van een paar jaar terug.......... Dit is EXACT de plek waar van der Poel zondag demarreerde (lees iedereen degradeerde). Ik zal aan die indrukwekkende demarrage zeker denken als ik daar fiets.
 
Een uur en een kwartier later fietste van der Poel de wielerbaan op.............
Als je daar op die strook fietst en je weet van vorige keren wat er nog gaat komen kan je je daar geen enkele voorstelling van maken.......... Geen enkele!
Bizar want voor menig wielertoerist zijn die laatste 60 km een echte helletocht. Voor de TV zitten kijken zal bewondering opleveren maar fiets alleen deze laatste 60 kilometer eens............ Geloof mij de bewondering wat die mannen doen wordt alleen maar groter!

Nog 25 nachtjes slapen............waarschijnlijk 24 en 1 wakker liggen........... 

Foto: Tweede deel van secteur Orchies met als offciele naam Chemin des Abattoirs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten