zaterdag 1 februari 2014

Verzamelen

Mensen verzamelen de meest uiteenlopende zaken. Soms past een verzameling echt bij iemand en kan ik met wat inlevingsvermogen dat nog wel begrijpen.
Maar er zijn mensen die sparen beurtbalkjes! Om maar wat te noemen. Sommige zo fanatiek dat ze ze gewoon pikken!
Dat geloof je toch niet? Beurtbalkjes? Heb je dan een of ander wachtrijsyndroom?

Ik ken mensen die verzamelen whisky. Die hebben honderden DICHTE flessen staan? Voor mij ben je dan rijp voor een inrichting.
Zelf heb ik ook een behoorlijk aantal flessen staan, maar die zijn allemaal goed op weg om de bodem te halen. Want daar is whisky voor. Lekker opdrinken!
Boeken zijn om te lezen, cd's om af te spelen, auto's om in te rijden en whisky om met je vrienden van te genieten.


Foto: DVD's zijn mooie verzamelobjecten
die ook nog behoorlijk functioneel zijn.

Zelf ben ik niet zo'n verzamelaar. Daar ben ik teveel een doener voor.
Een verzameling boeken heeft alleen zin als ik de boeken regelmatig gebruik.
Toch zal voor veel mensen een onderwerp als Parijs-Roubaix erg aanspreken om een verzameling aan te leggen.
Het is een oer-onderwerp. Het heeft heroïek, tragiek, romantiek en vooral heldendom. Ingrediënten die voor veel mensen van belang zijn als het om verzamelen gaat.

Als ik eerlijk ben dan heb ik zelf inmiddels ook een aardige verzameling rond dit onderwerp.
Boeken, DVD's, persmappen, clubbladen, kaderplaatjes, kasseien, bidons, shirts, sleutelhangers, kerstkaarten, t-shirts, petjes...........het is al een aardige "verzameling" aan het worden zonder dat dit de bedoeling was.
Niet dat ik bezig ben om als een neuroot spullen rond Parijs-Roubaix te verzamelen.
Je kent die mensen wel. Dan verzamelen ze olifantenbeeldjes en iedere vorm van kritiek is weg. Zolang het in de auto past gaat het mee naar huis. Ik snap dat niet en aan m'n inlevingsvermogen mankeert echt niks.

Heb ik zelf dan geen wensen? Ja....

Ik zou best een Bianchi Paris-Roubaix met gelijknamig versnellingssysteem van Campagnolo willen hebben. Alleen ik zet de fiets niet al een dood stuk ijzer in de hoek.
Ik ga er zeker een keer L'Eroica (historische fietstocht in Toscana) mee rijden of zelfs een keer de toerversie van Parijs-Roubaix. In zo'n mooie blauwe wollen trui Bianchi!


Foto: Documentatie die handig (lees: boeiend) is om deze blog gestalte te geven verzamel ik wel. 
Zeker de clubbladen van Les Amis de Paris-Roubaix. Boeiende historie en betrouwbare bronnen.

Er is genoeg wat ik nog van Parijs-Roubaix zou willen hebben. Maar niet voor "de heb" maar vooral om deze schitterende koers nog beter te begrijpen en vooral nog beter te doorleven.

Verzamelen...............het blijft een bijzonder gebeuren!


Foto: Een van de weinige dingen die ik erg leuk vind om te bewaren zijn de kader en stuurplaatjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten