Thierry Gouvenou heeft het in een interview er zelf ober dat NIETS in steen is gegoten. Zelfs het Bos van Wallers niet. Belangrijk in zijn visie is dat het een moderne Parijs-Roubaix zwaar is maar ook voldoet aan aspecten als vlotte doorstroom van volgwagens en publiek.
Met het schema wat nu is gepubliceerd mogen we de renners op 13 april tussen half vijf (42 per uur) en kwart over vijf (38 per uur) verwachten. Dit nadat ze om kwart over tien de neutrale start hebben gehad en tien minuten later de rode vlag omlaag is gegaan voor de echte start.
Totaal moeten de renners 257 kilometer verorberen maar voor een getrainde prof zal daar de uitdaging niet liggen. Het venijn zit natuurlijk in de ruim 50 kilometer kasseien. Deze zijn verdeelt over 28 sectoren. Nagenoeg alle sectoren bestaan uit een enkelvoudige doorlopende strook. Uitzonderingen zijn de kasseistroken voor en na Bourghelles die beide onder sector 6 vallen maar onderbroken wordt met ruim een kilometer asfalt.
De eerste kasseien zijn traditioneel die van Troisville en doemen op na net geen 100 kilometer koers. In de resterende 150 kilometer zitten dus alle kasseien en dat betekend dat 1 op de 3 kilometer dokkeren is. Vloeken, stoempen, zwoegen en als het flink geregend heeft ook nog glibberen en vallen.
Route en tijdschema Parijs-Roubaix 2014 (pdf) (link vervallen)
Tip: uitrprinten en op 13 april bij de TV houden!
Foto (2012): Franse prof op training op het lastige stuk van Cysoing richting
Bourghelles wat in 2014 weer in het parcours (deel 1 van sector 6) zal zitten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten