maandag 11 maart 2024

Eerste Haarlems Wielercafé Vol. 8

Gister werd de achtste editie van het Eerste Haarlems Wielercafé gehouden en het thema was dit keer Parijs-Roubaix, Hoofdgast was Hennie Kuiper die in 1983 de Helletocht wist te winnen. Hennie kan nog steeds met passie praten over de koers en wat is het toch ook een fijn mens en hij kon het dan ook niet laten even stil te staan bij alle ellende in de wereld.
Uiteraard kwam het fatale incident op de strook van Hem uitvoerig aan bod en Hennie staat dan nog steeds in vuur en vlam. Heerlijk om te zien.

Ook Tom Veelers was van de partij en die was in 2006 bij de Espoirs (U23) de beste. Tom is tegenwoordig bondscoach van de U23 en volgens mij heeft de KNWU daar een geweldige keuze mee gemaakt. Tijdje met Tom zitten praten en dat is een echt mensen mens.
Jonge talentvolle renners hebben tegenwoordig alles van fiets, kleding, voeding tot trainingskamp. Renners tot een ploeg (in dit geval een nationale) smeden moet je vooral snappen dat alle mensen anders zijn en ze anders moet benaderen en Tom voelt dat perfect aan. Net als Hennie een fijn mens!

Arjan Dijkstra hield dan weer een energiek betoog waarbij hij het Franse wegennet als kapstok gebruikte om de ontwikkeling van het parcours voor het voetlicht te brengen. Een verhaal met heerlijke details dat net als het verhaal van Hennie en Tom best wat langer gemogen. De tijd vloog als een koers in recordsnelheid dan ook voor voorbij.

Zelf was ik - mede door deze blog - uitgenodigd als superfan van deze schitterende koers. Als een echte knecht (ik kom natuurlijk nog niet tot de enkels van Hennie en Tom) mocht ik de eerste kilometers van de achtste editie van het EHW aftrappen.

In een soort van kruisverhoor werd niet alleen mij passie van deze koers maar ook mijn kennis getest. Peter de Brock en Matthijs Wind brachten op een erg leuke manier de vragen. Ik mag de combi wel waarbij er een fijne mix tussen serieus en ondeugend wordt gemaakt.

In het bekende spelletje Petje Op - Petje Af moest ik het opnemen tegen het publiek. Ik bleef overheid tot de laatste vragen over de koers, maar er waren nog een paar kenners in het publiek. We hadden duidelijk te maken met een publiek vol met liefhebbers. Mooi!

Quizmaster Matthijs moest toch een winnaar hebben en besloot dan maar te vragen hoeveel mensen er in Roubaix wonen. Onder het rode vot liet ik de winst liggen en zat ik er helemaal naast.

Een middag met leuke feitjes, gekke anekdotes, passionele betogen, ondeugende grappen en een zeer enthousiast publiek werd afgesloten met een tombola met beslist een aantal erg leuke prijzen.

Een zeer geslaagde dag waarbij Peter en Matthijs ondersteund werden door een enthousiaste staf die er voor zorgde dat alles op rolletjes liep.

Ik stapte dan ook met een zeer voldaan gevoel in de auto terug naar huis.

In Het Haarlems Dagblad staat een leuk verslag:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten