Pagina's

vrijdag 31 maart 2023

Geiten in het Bos van Wallers

Ieder jaar zien we dit probleem terugkomen. Teveel gras op de strook van het Bos van Wallers. Deze strook is verboden voor gemotoriseerd verkeer en heel veel fietsers die daar door het jaar komen kiezen doorgaans voor het paadje naast de strook.
Omdat er niet gereden wordt tierd het gras er dan ook welig. Ben er wel eens begin van het jaar geweest toen er nog geen blaadjes aan de bomen zaten maar de kasseien waren helemaal groen van het gras.

Omdat gemotoriseerd vervoer niet is toegestaan kan de organisatie van Parijs-Roubaix ook niet even met een boenmachine over de stenen. Als je er alleen bent als wielertoerist is er over dat gras prima te fietsen.
Alleen als het regent tijdens de koers zou er een extreem gevaarlijke situatie ontstaan wat het gras wordt spek en spekglad. Weg met dat gras dus!


De organisatie bedacht een creatieve en milieuvriendelijke oplossing namelijk een kudde uitgehongerde geiten. Er is een hek (wat we ook kennen van de mobiele schappenkuddes in Nederland) neergezet om te voorkomen dat de geiten het bos intrekken.

De geiten staan er nu een paar weken en hopelijk eten ze de komende week nog even door want volgende week wordt toch wat nattigheid verwacht.

Of de geiten door Thibaut Pinot zijn geleverd is niet bekend. Deze Fransman heeft immers een geitenboerderij in de Vogezen. Alleen geiten worden doorgaans geassocieerd met klimmen en dat is ook precies waar de kwaliteiten van Pinot liggen. De Fransman heeft dan ook nog nooit aan de start van Parijs-Roubaix gestaan.

Toch bizar dat klimmers als geiten er voor moeten zorgen dat volgende zondag Parijs-Roubaxi door kan gaan.

Na de koers zullen de geiten mogelijk weer geplaatst gaan worden. Als je in de buurt bent leuk om even te kijken naar deze eco-grasmaaiers.

donderdag 30 maart 2023

Parcours Vrouwen 2023

Zaterdag 8 April rijden de vrouwen voor de derde keer hun editie van Parijs-Roubaix. De vrouwen gaan op zoek naar een opvolgster voor Elisa Longo Borghini die vorig jaar na een indrukwekkende solo wist te winnen.
De dames starten om 13:45 in Denain en moeten een afstand afleggen van 145km. Dat is ruim 20km meer dan vorig jaar en dat is een positieve ontwikkeling.
De extra kilometers zitten in het eerste deel van de koers en in de buurt van Denain worden een paar lussen gereden zodat de beentjes lekker warm zijn voor de eerste kasseien worden bereikt.
Totaal krijgen de vrouwen 17 kasseistroken voor de wielen. In combinatie met de afstand mogen we er vanuit gaan dat net als de eerste twee edities het geen grote groep zal zijn die voor de zege gaat sprinten.
 
De 17 kasseistroken of sectoren (we tellen terig)
17 - Hornaing - Wandignies **** -  3.700 meter - na 63 km– nog 82,5 km tot finish
16 - Warlaing - Brillon *** - Lengte: 2.400 meter - na 70,4 km– nog 75 km tot finish
15 - Tilloy - Sars-et-Rosières **** - Lengte: 2.400 meter - na 73,9 km – nog 71,5 km tot finish
14 - Beuvry-la-Forêt - Orchies *** - Lengte: 1.400 meter - na 80,3 km – nog 65,1 km tot finish
13 - Orchies *** - Lengte: 1.700 meter - na 85,3 km – nog 60,1 km tot finish
12 - Auchy - Bersée **** - Lengte: 2.700 meter - na 91,4 km – nog 54 km tot finish
11 - Mons-en-Pévèle ***** - Lengte: 3.000 meter - na 96,9 km – nog 48,6 km tot finish
10 - Mérignies - Avelin ** - Lengte: 700 meter - na 102,9 km – nog 42,6 km tot finish
9 - Pont-Thibault - Ennevelin *** - Lengte: 1.400 meter - na 106,3 km – nog 39,2 km tot finish
8 - Templeuve (L’Épinette) * - Lengte: 200 meter - na 111,7 km – nog 33,8 km tot finish
8 - Templeuve (Moulin-de-Vertain) ** - Lengte: 500 meter - na 112,2 km- nog 33,3 km tot finish
7 - Cysoing - Bourghelles *** - Lengte: 1.300 meter - na 112,2km – nog 26,8 km tot finish
6 - Bourghelles - Wannehain *** - Lengte: 1.100 meter - na 121,1 km – nog 24,3 km tot finish
5 - Camphin-en-Pévèle **** - Lengte: 1.800 meter - na 125,6 km – nog 19,9 km tot finish
4 - Carrefour de l’Arbre ***** - Lengte: 2.100 meter - na 128,3 km – nog 17,1 km tot finish
3 - Gruson ** - Lengte: 1.100 meter - na 130,6 km – nog 14,8 km tot finish
2 - Willems - Hem *** - Lengte: 1.400 meter - na 137,3 km – nog 8,2 km
1 - Roubaix (Espace Charles Crupelandt) * - Lengte: 300 meter - na 144,1 km – nog 1,4 km tot finish
 
De finish wordt rond 17:15-17:35 verwacht en uitzendgegevens heb ik nog niet kunnen vinden.

zaterdag 25 maart 2023

Kijktip Gent-Wevelgem 2023

Eerder deze week gaf ik jullie de kijktip om tijdens de E3-Prijs voor de TV te gaan zitten en niemand gaat mij vertellen dat hij daar spijt van heeft gekregen.
Een podium waar iedere organisator van droomt en heel peloton wat achter de oren zit te krabben hoe ze de komende weken nog een prijs kunnen rijden.
 
Parijs-Roubaix komt alsmaar dichterbij maar we gaan eerst nog een paar schitterende koersen in Vlaanderen rijden met als hoogtepunt volgende zondag De Ronde Van Vlaanderen.
Morgen staat dan eerst nog Gent-Wevelgem op het programma wat misschien niet echt een kasseikoers is, maar met waaiers een aantal nijdige hellingen, wat onverharde stroken (Plugstreets) toch een uitdaging voor de echte Flandrien. 
De renners starten in Ieper en rijden dan naar Menen voor een passage langs de finish. Wie op z'n sprint vertrouwd kijkt dan even goed naar de vlaggen want 5 uur later zal het niet veel anders zijn.
Via wat geslinger gaat het dan langs Moorslede, Ledegem, Passedale, Oostvleteren en Veurne richting de kust. Kort voor De Panne rijden de renners dan weer het binnenland in en fietsen parallel langs de Franse grens richting Poperinge waar het Heuveland wordt bereikt.
De renners krijgen daar de volgende hellingen te verteren:
  • Scherpenberg (116km)
  • Banenberg (170km
  • Monteberg (176)
  • Kemmelberg (178)
  • Monteberg (207)
  • Kemmelberg (209)
  • Scherpenberg (216km)
  • Banenberg (221km)
  • Kemmelberg (226km)

 

Tussen de eerste en de tweede passage op de Kemmelberg krijgen de renners een drietal onverharde stroken (Plugstreets) van totaal vier kilometer te verduren. Niet extreem lastig maar wie niet vooraan zit ziet niet goed waar hij rijdt en een lekke band kan dan fors roet (het zal stof of blubber worden) in het eten gooien.

Na de laatste beklimming van de Kemmel is het nog ruim 30 kilometer naar de finish en wie solo wil gaan zal over heel sterke papieren moeten beschikken. Vooral als de ploegen van enkele sprinters zich na de heuvelzone kunnen organiseren.
Door het parcours en de nagenoeg altijd stevige wind is Gent-Wevelgem een unieke koers. 
 
Tot voor een aantal jaren geleden werd Gent-Wevelgem gereden op de woensdag tussen De Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. 
Het aantal renners dat Gent-Wevelgem en Parijs-Roubaix in één jaar wisten te winnen zijn er niet zo heel veel:
  • 2016 Peter Sagan 
  • 2012 Tom Boonen
  • 1979  Francesco Moser
  • 1970 Eddy Merckx
  • 1973 Eddy Merckx
  • 1962 Rik van Looij

Gent-Wevelgem valt vaak ten prooi aan een echte sprinter maar we hebben ook meermaals een sololist aan de aankomst mogen ontvangen. Denk aan de schitterende overwinning van Luca Paolini in 2015 of de mysterieuze van Nico Mattan in 2005.
Een finale waar het alle kant mee op kan en dat maakt het dik de moeite om morgen voor de TV te gaan zitten. 
Zeker omdat het morgen geen weer zal zijn om zelf naar buiten te gaan. Omgeving Ieper geven ze de hele dag regen op en de temperatuur zal nauwelijks boven de 10 graden komen.
De wind gaat zo te zien meevallen maar als het de hele dag gaat regenen zullen er geen 100 man morgen aan de finish komen.
Naast de elite zijn er nog een groot aantal andere categorieën die strijden voor mooie overwinningen en ook de vrouwen hebben hun eigen editie waarvan de finale ook live wordt uitgezonden.
 
Kijken dus! En waar?
 
10:00 België Eén - live start Elite en voorbeschouwing 
13:00 België Canvas - live Elite 
13:11 NPO1 - live Elite
13:35 België Eén - live Elite en vrouwen
14:15 Eurosport - live Elite
16:15 België Canvas - live vrouwen
17:15 Eurosport - live vrouwen
17:18 NPO1 - live vrouwen
19:15 Eurosport - Herhaling Elite
22:30 Eurosport - Herhaling Vrouwen
 
De grote oorlog (WWI)
Gent-Wevelgem staat al jaren in het teken van de Eerste Wereld oorlog in Belgie ook wel De Grote Oorlog genoemd. 
Die herdenking begint al met de start aan de Menenpoort in Ieper en koers passeert een groot aantal indrukwekkende monumenten en militaire begraafplaatsen.
Ik heb als wielertoerist meermaals Gent-Wevelgem gefietst en ben mede daardoor ook geïnteresseerd geraakt in deze omgeving en welke gruwelijkheden hier hebben plaatsgevonden.
Daarom ben ik deze streek ook meermaals wezen bezoeken zonder fiets maar met en camera. Geprobeerd heb ik de omvang, zinloosheid en gruwelijkheden van 1914-1918 vast te leggen.

Wie deze streek een keer wil gaan bezoeken buiten de koers om doet zichzelf beslist een plezier om de route In Flanders Fields met de auto te rijden. Deze is met bordje aangegeven en je komt dan langs tientallen indrukwekkende locaties. De route van circa 90 kilomter is trouwens ook prima te fietsen maar bedenk dat je wel over de Kemmelberg moet.


donderdag 23 maart 2023

Kijktip: E3 Prijs 2023

Morgen wordt de E3 Prijs verreden. Een heerlijke Vlaamse koers met maar liefst 17 hellingen en een flink pak kasseistroken. Met nog maar twee weken te gaan voor Parijs-Roubaix is al meermaals gebleken dat de E3 prijs een goede indicatie is wie goed gaat zijn in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix.
Meermaals wist de winnaar van de E3 prijs ook een van de twee kassei-monumenten te winnen.
 
Voor de combi E3 Prijs - Parijs-Roubaix even wat statistieken gemaakt van renners die in één jaar zowel beide koersen wisten te winnen:
2017 Greg van Avermaet
2013 Fabian Cancellara
2012 Tom Bonnen
2010 Fabian Cancellara
2005 Tom Boonen
1994 Andrei Tchmil
1965 Rik van Looy

Mooi lijstje om tussen te staan. 
 
Peter Sagan, Niki Terpstra, Andrei Tchmil, Peter Van Petegem, Johan Museeuw, Eddy Planckaert, Eric Vanderaerden, Jan Raas, Roger De Vlaeminck en Noël Foré wisten beide koersen ook te winnen maar niet in hetzelfde jaar.
Ook dat is een indrukwekkend rijtje en het laat zien dat wie goed is in de E3 prijs een serieuze kandidaat is voor Parijs-Roubaix. 
Voor de Ronde van Vlaanderen versus E3 prijs zien we voor een groot deel dezelfde namen.

Morgen genieten van de E3 en dat is door de jaren heen toch een mooie grote koers geworden en iedereen wil maar wat graag op die fraaie erelijst staan.
De winnaar morgen zal van goede huize moeten komen want het wordt slecht weer en met 17 hellingen en een serieus pak kasseien wordt het een forse uitdaging.

Wie het wil volgen zorgt dat hij om 14:15 voor de TV zit. Je hebt de keuze uit België 1 en Eurosport 1.
De live uitzending begint zodra de renners in de heuvelzone aankomen en van de 17 beklimmingen zullen er 16 live te volgen zijn.
Aan bod komen uiteraard de Taaienberg, Paterberg, Oude Kwaremont, Korte Keer en Eikenberg.
Kasseistroken die de renners onder de wielen krijgen zijn onder meer de Paddestraat, Holleweg,  Mariaborrestraat en de Varent.
 
Zet het bier maar vast koud zou ik zeggen!

dinsdag 21 maart 2023

Zelf Fietsen 2023

Veel wielertoeristen moeten er niet aan denken om op de kasseien te donkeren en weer anderen kijken er de hele winter naar uit.
Velo Club Roubaix organiseert al jaren op de even jaren een toerversie van de Helleklassieker en op de oneven jaren een versie voor de MTB.
Op de zaterdag voor de mannenkoers is er wel ieder jaar de Parijs-Roubaix Challenge.
Hier een overzicht van een aantal mogelijkheden welke voor de wielertoerist de moeite zijn:
 
Vrijdag 24 maart 2023 -  La Nuit Des Paves - Nocturne VTT
Afstanden 20 en 40km en er is een speciaal familieparcours van 9km
Start tussen 19:30 en 21:00 
Let op: in Frankrijk is een geel vestje verplicht als je in het donker fietst!
 
 

 
Donderdag 6 april en Vrijdag 7 april - Recon
Op deze dagen verkennen de profs, vrouwen en junioren het parcours. Leuk om te gaan kijken en zelf een stukje te fietsen en wat foto's te maken.
Let wel op dat je de profs voldoende ruimte geeft want niemand wil een kanshebber van de weg rijden!
7 april is Goede Vrijdag dus heel druk en mocht je naar de Recon willen is de donderdag verre weg de beste keuze.
 
Zaterdag 8 april 2023 - Paris-Roubaix Challenge
Gekozen kan worden uit 170, 145 en 70km
Veel publiek (vooral met campers) langs de kant omdat de dag erna de profs rijden en op de dag zelf de vrouwen.
Als je beslist op de wielerbaan wilt finishen zal je vroeg moeten starten en doorfietsen want als je ingehaald wordt door de vrouwenkoers mag je niet meer de wielerbaan op!  
 
Zondag 14 mei 2023 - Raid Paris-Roubaix VTT
Speciale editie voor de MTB met afstanden van 125 en 60km
De 125km start in Wallers en de 60km is een rondje vanuit Roubaix
 
 

Zaterdag 3 juni 2023 - Roubaix Gravel #2
Afstanden waaruit gekozen kan worden zijn 90, 120 en 150km
In alle gevallen start je in Roubaix maar je bent vrij op ieder willekeurige plek te starten en de wielerbaan is tussen 7:00 en 19:00 geopend.
GPS bestand wordt na inschrijven opgestuurd.
 
 
 
Hele jaar: vrij rijden
Het parcours van Parijs-Roubaix is het hele jaar toegankelijk. Ook het bos van Wallers want dat is alleen voor gemotoriseerd vervoer verboden.
Ook een rondje op de wielerbaan is nagenoeg altijd mogelijk. Ben je tijdens kantooruren op de wielerbaan loop dan het kantoor en café even in. Leuke souvenirs en lekker bier en een soort van museum.
 
Waar je ook voor gaat kiezen: geniet ervan! 

dinsdag 14 maart 2023

Eerste monument 2023

Zaterdag gaat even buiten Milaan het eerste monument van dit seizoen van start. De start zal zijn in Abbiategrasso en daarmee wordt een lange traditie verbroken.
Het wordt steeds lastiger om in een binnenstad een koers te laten starten of de finish te houden en zo ook start Milaan-San Remo niet langer meer in Milaan.

Dat gaat natuurlijk niks afdoen aan het de status van deze monumentale koers. Milaan-San Remo is koers van het wachten en de nadruk ligt in de laatste kilometers wanneer de renners een drietal Capo's, de Cipressa en de legendarische Poggio moeten beklimmen.
Strikt genomen beklimmingen die een beetje prof fluitend omhoog rijdt, maar na 250km zijn dit soort klimmetjes voor de meeste toch ineens heel straffe uitdagingen.

Over Milaan-San Remo wordt vaak gezegd dat het een van de mooiste koersen is om te winnen, maar ook de koers die het moeilijkste is om te winnen. 

Voor veel renners begint het seizoen zaterdag pas echt terwijl sommige renners al vanaf januari actief zijn toen de Tour Down Under werd verreden.
Hoewel ik bijna geen koers op TV gemist heb begint voor mij het seizoen met Omloop Het Nieuwsblad (voorheen Het Volk) en helemaal los gaan we met Milaan-San Remo.

Zaterdag ga ik dan ook bij een vriend kijken waarmee ik de nodige klassiekers als wielertoerist heb gefietst. We zitten echt vanaf de start bjj de buis en missen geen minuut. 
Eigenlijk zes uur wachten tot er wat gebeurd want de vroege vlucht mogen we als een vanzelfsprekendheid beschouwen.
Toch heeft Milaan-San Remo net als het wereldkampioenschap doordat afwachten wel wat. Het is als een roofdier dat uren zijn prooi aan het is beloeren en dan keihard toeslaat.
 
Drank (geen alcohol want ik ga nog op de fiets terug naar huis)en  snacks slaan we ruimschoots in want je wilt ook als toeschouwer in de finale niet met een hongerklop zitten.
 
Zaterdag! Ik kan er nu al haast niet van slapen. Wie er gaat winnen? Wie Pogacar klopt heeft gewonnen! Gezien de koersen van de afgelopen dagen lijkt het daar toch op.
Of krijgen we een duel van der Poel en van Aert? Of herhaald Mohoric zijn fenomenale kunstje van vorig jaar?
 
Of we gaan wellicht met een groep naar de meet en kan Ewen - waarbij het dit jaar maar niet wil lukken - ineens spekkoper is?
Voor mij maakt het niet uit wie er wint als het uren wachten maar wordt afgesloten met een spetterende finale.
 
Zaterdag dus!
 

zaterdag 4 maart 2023

Gaston Rebry: 1931, 1934 en 1935

Rebry was niet de eerste coureur die Parijs-Roubaix drie keer wist te winnen. Octave Lapize was hem voorgegaan en had zelfs als eerste drie op een rij gescoord.
Toch viel aan Rebry de beurt om als eerste de mooie eretitel Monsieur Paris-Roubaix te mogen dragen.
In dit geval spreken we immers niet van zomaar over een bijnaam maar van een eretitel.
Overigens had Gaston nog wel wat bijnamen zoals de Bulldog en de Locomotief. Die bijnamen waren niet zomaar uit de lucht komen vallen.

Rebry was een matige sprinter en moest het dus hebben van de ontsnapping. Voor Gaston geen probleem en z'n hele carrière was hij veroordeeld om te soleren.
Het heeft hem een aantal indrukwekkende overwinningen opgeleverd. De drie in Parijs-Roubaix spreken natuurlijk enorm tot de verbeelding.
Het is Merckx niet gelukt om aan meer te komen. Ook een super specialist als Moser is niet voorbij de drie weten te komen.
In 1934 scoorde Rebry een prachtige dubbel door zowel De Ronde Van Vlaanderen als Parijs-Roubaix te winnen.

Gaston had een ondeugende stoere kop en zat vrij gedrongen op de fiets. Hij straalde power uit en als hij de pedalen ging ranselen dan liet hij de tegenstanders flink in de sturen bijten.
Drie keer kwam Rebry solo aan hoewel het verschil in 34 slechts een paar seconden was.
De overwinning van 1934 werd enigszins ontsiert omdat de oorspronkelijke winnaar een ilegale fietswissel had uitgevoerd.
In 1935 reed Rebry het ongelooflijke gemiddelde van 37,363km pu. Aardig is om het gemiddelde van tempobeul Andrei Tchmil in 1994 eens tegen aan te houden: 36.160
In 1936 zat Gaston er weer erg dicht bij met een derde plaats. Z'n matig sprint zorgde ervoor dat de teller op drie bleef staan.

De top drie van de drie edities die Rebry wist te winnen:

Podium 1931
1 Gaston Rebry
2 Charles Pelissier
3 Emile Decroix

Podium 1934
1 Gaston Rebry
2 Jean Wauters
3 Frans Bonduel

Podium 1935
1 Gaston Rebry
2 André Leducq
3 Jean Aerts

Toen Rebry in 1939 deelnam aan z'n laatste Parijs-Roubaix had hij drie records waardoor de titel "Monsieur Paris Roubaix" geheel terecht was.
- meeste overwinningen: 3 stuks (samen met Lapize)
- meest aantal deelnames 14 stuks
- snelste editie 1935 met 37,363km pu

Rebry was niet alleen een kerel die hard kon fietsen. Na z'n carrière wist hij als zakenman een aardig bestaan op te bouwen.
Helaas heeft hij daar niet lang van mogen genieten en op 48 jarige leeftijd stierf hij in Wevelgem.


Foto: Met drie jaartallen achter z'n naam is Rebry een deftige verschijning in de douches van het velodrome.