Pagina's

dinsdag 8 januari 2013

Parcours 2013

Het is drie maanden te gaan tot de grote dag. Voor de doorsnee wielerliefhebber zal er nog niet veel zichtbaar zijn, maar achter de schermen wordt er keihard gewerkt.
Het parcours voor de editie van dit jaar zal de komende week z'n definitieve vorm moeten krijgen.
We mogen er vanuit gaan dat de volledige finale vanaf Orchies gelijk zal zijn aan die van de afgelopen jaren.
Zeker vanaf Mons en Pévèle is het niet aannemelijk dat er wijzigingen zullen zijn.
Ook het Bos van Wallers zal niet ontbreken en de eerste stroken zoals die van Troisville mag je ook verwachten.

Foto: Kaart van de route van 2012

Ten zuidwesten van Valenciennes zit er echter een vervelend knelpunt in de route. Even buiten Haulcin ligt een petroleumopslag en de overheid gaat niet akkoord met een doorkomst van de koers.
Daar zal dus nog wat gepuzzeld moeten worden. Wie het parcours een beetje voor ogen heeft weet dat het dan lastig wordt. Onder Valenciennes wordt immers een lus naar het oosten gemaakt om daar een paar ferme stroken op te zoeken.
Als de route bij de passage van Valenciennes naar Denhain niet over de gewraakte D40 mag dan zie ik twee opties.

Optie 1
Na secteur 22 de stroken 21 en 20 in omgekeerde volgorde rijden en dan aan de oostkant Valenciennes passeren. Stroken 19, 18 en mogelijk ook 17 komen te vervallen. Vanaf de oostkant van Valenciennes zullen dan wat stroken moeten worden gezocht. Die zijn er wel maar vaak in een natuurgebied en soms moeten daar nog maatregelen worden genomen.

Foto: Aan de oostkant van Haveluy liggen ook nog een aantal pareltjes die het vooral in een natte editie erg goed gaan doen.

Optie 2
Een andere optie is om na strook 23 resoluut naar het westen te trekken en ruim om Denhain heen te rijden. Ook daar zijn nog een aantal stroken die ingepast kunnen worden. De strook van Haveluy kan ook vanuit het westen aangereden worden om weer op de route te komen.

Wellicht zijn de eisen van de overheid minder streng en mag er met een kleine omleiding daar toch gekoerst worden. Dat zou overigens wel vreemd zijn want een van de argumenten zijn de helikopters. Ook dat is weer een vreemd argument want op een steenworp afstand van de petroleumopslag ligt................een vliegveld!

De gewraakte opslag vanuit de lucht:



Iets verderop in het parcours is er dan weer goed nieuws. Enkele jaren geleden kwam de strook van Pont Gibus te vervallen. De strook was te slecht geworden.
Deze is recent voor een klein vermogen gerestaureerd en de karakteristieke doortocht tussen de twee brughoofden kan - na goedkeuring - in 2013 weer in het parcours worden opgenomen.

Voor de renners is Parijs-Roubaix een zeer grote uitdaging, maar bedenk dat de parcoursbouwers het verre van makkelijk hebben en meer dan één hobbel te nemen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten