donderdag 23 april 2020

TGV

Heel vaak wordt gesteld dat de oprukkende asfaltmachine de grootste bedreiging voor Parijs-Roubaix is.
Strikt genomen is dat ook waar, maar er is nog een lelijke tegenstander namelijk de TGV.
Deze doorkruist precies de finale van het parcours.

Even ten noorden van Cysoing liggen nog genoeg kasseistroken alleen veel eindigen inmiddels..............bij een hekwerk van de TGV.

Een opmerkelijke strook is die van Cysoing naar Gruson. Voor het laatst in het parcours in 1977.
Toen snelde Roger de Vlaeminck over de Route de Gruson naar z'n vierde overwinning.
Tegenwoordig is de strook letterlijk in tweeën gescheurd door de voorbij denderende treinen.
In 1978 werd uitgeweken naar de Rue de Bourghelles. Deze loopt aan de oostkant van Gruson van Bourghelles tot de noordkant van Gruson.
De renners namen deze strook niet helemaal, want vanaf Restaurant de L'Abre werd de "gewone" strook naar Gruson genomen.
Als de renners in 78 op het "kruispunt met de boom" (Carrefour de L''Arbre) kwamen hadden ze het restaurant aan de rechter hand. De laatste jaren komen ze aan de andere kant van het restaurant aan het einde van de strook.
In 1978 showde Moser op deze "tijdelijke" strook zijn regenboogtrui en ging op weg naar z'n eerste overwinning in de helleklassieker.

Ook de Rue de Bourghelles werd echter "geknipt" door de TGV.


Foto: Rue de Bourghelles in de richting waarin deze in 1978 werd gereden. 
Bij het kleine groepje bomen staat het  restaurant de L'Arbre.

Gelukkig is er in deze regio nu een stabiele situatie ontstaan. Na Cysoing rijden de renners naar het oosten over een tweetal (meestal als 1 sector geteld) stroken. Het eerste deel is genoemd naar tweevoudig winnaar Gilbert Duclos-Lassalle
Via Bourghelles en Wannehain komen de renners bij het viaduct dat over het TGV traject gaat.
Als je hier eens bent als wielertoerist beslist de moeite waard om even op een TGV te wachten.
Indrukwekkend!
Let dan ook even op het extra derde werkspoor wat daar loopt. Als de trein over de wissels dendert hou je toch je hart een beetje vast.

De renners zullen daar geen oog voor hebben. De afdaling van het viaduct wordt graag gebruikt om tempo te maken, omdat er twee volgende stevige stroken (4 en 5 sterren) liggen te wachten: Camphin-en-Pévèle en Carrefour de L'Arbre.
De stroken brengen de renners weer richting Gruson wat met Hem de laatste opstap is richting Roubaix.

Interessant is dat het laatste deel van het huidige Carrefour de L'Arbre in 1958 al in het parcours was opgenomen maar dan in tegenovergestelde richting werd gereden.

Enige strook in deze regio wat nog een probleem kan worden is het stuk naar Gruson. Dus het stuk kasseien van de D90 tot Gruson. Wie de afgelopen jaren de koers op TV heeft gevolgd kent het thriller moment wel waar Pozato door twee meisjes bijna van de fiets werd gelopen.
De strook maakt als een van de weinige stroken deel uit van de dagelijkse infrastructuur.
Ik kan me goed voorstellen dat de mensen uit Gruson daar er wel een keer klaar mee zijn om over de kasseien te rijden.
Mocht deze weg geasfalteerd worden dan ligt er een prachtige 5 sterren strook aan de noordkant van Gruson te wachten. Namelijk het tweede deel van eerder genoemde Rue de Bourghelles. Dat is na restauratie echt een 5 sterren strook en zou de finale zelfs nog wat zwaarder maken.

Carrefour de L'Arbre is een van de hoogtepunten in de laatste 40 jaar van Parijs-Roubaix. Gek genoeg was deze strook zonder de TGV misschien nooit op deze wijze in het parcours opgenomen.


Afbeelding: Bij de kruizen is er geen bruikbare tunnel of brug over de TGV gekomen waardoor deze 
stroken doodlopend zijn geworden. Route van het jaar 2011 wordt sinds 1980 gebruikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten