zondag 27 januari 2013

Toereditie 1988

Dat jaar was m'n eerste volledig Parijs-Roubaix. Ik had al wel veel op de kasseien gereden maar het was toch wel even spannend.
Als knul van 13 was ik in 1970 begonnen met koersen bij de Pedaalridders. Deze club had haar parcours in de Spaanse Polder en dat bestond voor een groot deel uit...........kasseien.

Na m'n diensttijd overgestapt naar de wielertoeristen en al rap klassiekers als Omloop Het Volk (tegenwoordig Omloop Het Nieuwsblad) en de Ronde van Vlaanderen gereden.
In die jaren nam ik deel aan het klassiekerbrevet waarbij het de bedoeling is dat je de 13 grootste eendagskoersen als toerversie minimaal één keer fietst.

Dus ook Parijs-Roubaix. In 1986 nog even voorruit geschoven maar in 1988 was het dan zover.
Met een bus fietsvrienden ging het richting start. Onze groep (25 man?) was te groot om de hele rit bij elkaar te houden.
Zodra de eerste kasseien kwamen viel de groep dan ook uiteen. Sommige hadden simpelweg moeite met de stenen en weer andere reden lek.
Met 25 man moet je bij lekke banden niet op elkaar gaan staan wachten. Dan gaat het echt donker worden bij de aankomst.

Het parcours in die jaren leek al in grote mate op het parcours zoals het nu is. Vooral het stuk vanaf Orchies is nagenoeg gelijk aan hoe dat nu is.
Toch zat er maar 36 kilometer kasseien in deze rit. De laatste editie was het dik 50 kilometer. Dat scheelt meer dan een slok op een borrel.


Foto: Route toereditie 1988

Toch was het in 1988 een onvergetelijk avontuur.

De douches zijn sindsdien nauwelijks veranderd, maar de wielerbaan is toch behoorlijk gewijzigd. In 1988 was het nog het kale beton waar je tegen aankeek, terwijl de baan nu al een aantal jaren is geschilderd.


Foto: De 2e controle in Beaurevoir na 116 kilometer. Binnen enkele kilometers zullen de eerste kasseien opdoemen.

Ik was al dol op deze koers maar nadat ik hem in 1988 zelf een keer had gereden was het hek van de dam.
Dat heeft de laatste vijf jaar er zelfs voor gezorgd dat het enigszins uit de hand is gelopen.

Deze blog is daar een voorbeeld van maar in de afgelopen vijf jaar ben ik net geen dertig (!!) keer wezen fietsen op het parcours. Er zullen niet veel profs zijn die dat kunnen navertellen.


Foto: Het kale beton maar ook toen een emotioneel moment.

Met een glimlach kijk ik ook terug naar de foto's van de toereditie van 1988.
Een hele brede glimlach.

woensdag 23 januari 2013

Cervelo testrit

In December 2011 maakte ik met een stel vrienden een verkenningsrit door het Bos van Wallers en een aantal omliggende stroken.
Het was een laatste en ultieme aanloop naar de start van deze blog. Wat we aantroffen in Het Bos was niet best.
Ik heb de foto's ook naar diverse instanties en media gestuurd en in een paar weken tijd was het paniek: Geen bos in Parijs-Roubaix 2012!
In blokletters en werkelijk overal! Kranten vielen over elkaar heen om het gekakel maar over te nemen.

Foto: Bos van Wallers december 2011.

Natuurlijk moest er wel wat gebeuren maar de paniek was ook wat over de top. Het begrip kwaliteitskrant kwam bij mij ook gelijk wat onder druk te staan, want ieder kopieerde er lustig op los zonder zelf eens te gaan kijken.

Tijdens ons ritje dronken we koffie in een sportcafé in Haveluy. Toen we vertelde wat we aan het doen waren moesten we een foto van Thor Hushovd aanschouwen.

Foto: Op de vraag of we koffie konden krijgen kregen we een vragende blik. 
Het was toch als kwart over tien! Maar trots kregen we de foto van Thor te zien!

Deze had hij achtergelaten toen hij tijdens een testrit van Cervelo daar een koffiestop maakte. Van deze testrit heb ik inmiddels een filmpje gevonden en zelfs het bezoek aan het cafe speelt een hoofdrol.
Zo'n sfeerloos Noord Frans cafe. Maar met echte mensen. Nordisten vind ik echt toffe lui. Ongecompliceerd en aanpakken.
De labeur van de mijnen zit er blijkbaar nog diep in. Vooral hier waar de grootste mijnen uit de omgevingen stonden. Diep onder het bos lopen nog de mijngangen, maar het zal Hushovd een worst wezen. Koffie in een Noord Frans sportcafe en daarna lekker dokkeren op de stenen.

maandag 21 januari 2013

Hell's Kitchen

Heerlijk promofilmpje van het fietsenmerk BMC. Erg fraaie opname van Thor Hushovd die een model van BMC in "De Hel" aan het testen is.
Let vooral op de doorkomst in het Bos van Wallers.

Fraai!

zaterdag 19 januari 2013

Secteur Viesly à Quiévy

1800 meter - 3 sterren

Doorgaans is dit de tweede strook (secteur) die de renners onder de wielen krijgen. Het is op dat moment in de koers nog een vrij grote groep die samen is.
De renners hebben immers maar net een goede 100 kilometer gefietst en dat is voor een getrainde prof een stukje warm fietsen.
Op die eerste stroken is het duwen en trekken om van voor te koersen, want met zo'n grote groep is de kans op valpartijen groot.


Foto: Tijdens de toerversie van 2008 was het glibberen en glijden om in Quiévy te komen.

De aanduiding van drie sterren voor deze strook is op zich een juiste weergave. Toch zijn de omstandigheden op deze strook bijna altijd slecht.
Nagenoeg altijd ligt de strook overdekt met blubber. Zelfs als het al een paar dagen droog is.
Is de strook van een laag blubber voorzien dan mag deze hindernis niet onderschat worden en is het raadzaam om helemaal van voren te koersen.

Na deze strook krijgen de renners nauwelijks rust en binnen een kilometer is daar als de secteur naar Saint-Python.


Kasseistroken Parijs Roubaix weergeven op een grotere kaart

vrijdag 18 januari 2013

Laatste nieuwtjes

De ploegenvoorstellingen zijn allemaal geweest. Sommige renners durven zich als eens uit te spreken over hun ambitie voor het komende seizoen.
Hieronder een aantal links naar artikelen die de afgelopen week zijn verschenen waar Parijs-Roubaix een rol speelt.

Algemeen Dagblad - 9 januari 2013
Flecha mikt op zege in grote klassieker

Nieuwsblad - 10 januari 2013
Leukemans aast op grote zege (bij voorkeur Parijs-Roubaix)

IJmuider Courant - 11 januari 2013
Stamsnijder is eindelijk klaar met helletocht

Wielerzone - 12 januari 2013
Thor Hushovd voelt zich na herstel ander mens

Nieuwsblad - 14 januari 2013
Huldiging Germain Derycke in Bellegem

Wielerflits - 16 januari 2013
Greipel start in Parijs-Roubaix

NOS - 16 januari 2013
Terpstra richt zich op eind maart

Quest France - 16 januari 2013
Damien Gaudin: "Paris-Roubaix 2013 est un rêve"

Nieuwsblad - 17 januari 2013
Stijn Neirynck blijft dromen van Parijs-Roubaix

Nieuwsblad - 18 januari 2013
Nuyens als knecht voor Van Summeren?


Foto: Verkenning 2012

woensdag 16 januari 2013

Johan Museeuw: 2002

Het zou de derde worden voor Johan en hij deed het in stijl. De hele dag fietste de renners in de blubber en ze waren nog nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

Museeuw was de jongste niet meer en de jaren gingen tellen. De ervaring van Johan was inmiddels zo groot dat hij dondersgoed wist waar hij aan begon toen hij op 40 kilometer er alleen vandoor ging.
De zware stroken na Cysoing en die van Champhin en Carrefour moesten nog komen. Johan had hier al zo vaak de strijd aangeboden dat hij wist waar hij aan begon. Duivels goed wist hij het!

Johan wilde nog één keer een grote koers winnen en na een zeer indrukwekkende solo moet de zege dan ook zeer zoet hebben gesmaakt.

Toch was het niet zomaar een makkie want de tegenstand probeerde verwoed het gat te dichten.
Vooral het duo van US Postal wilde zich niet zomaar neerleggen bij de suprematie van Museeuw. De US Postal tandem bestond uit George Hincapie en de debuterende Tom Boonen.
Hincapie was in de drie voorgaande jaren geëindigd als 4e, 6e en 4e. Hiermee had George laten zien dat een overwinning in "De Hel" tot de mogelijkheden behoorde.
In eerste instantie werd de jonge Boonen volledig opgeofferd om de schade te herstellen.
Kopman Hincapie heeft op de bludder en modder van de Noord Franse stenen niet het geluk aan zijn zijde. Na een val van Hincapie mag Boonen z’n eigen kans gaan. Samen met Wesemann probeert Boonen verwoed om weer bij Museeuw te komen.

Johan voelt echter dat dit wellicht de laatste kans is om een grote koers te winnen. Johan laat die kans niet lopen en gaat vol gas richting Roubaix.

Een prachtig nummer en de jonge Boonen laat zien dat hij helemaal klaar is om deze koers meermaals te gaan winnen.

Tristan Hoffman wint de sprint van de achtervolgende groep en wordt keurig vierde

Podium 2002
1. Johan Museeuw
2. Steffen Wesemann
3. Tom Boonen

De Hamburger Classic die Museeuw later dat jaar wist te winnen was wel een wereldbekerwedstrijd, maar is natuurlijk een laf koersjes in vergelijk met een monument als Parijs-Roubaix.
Uit de categorie top klassiekers was dit de laatste overwinning van Johan. In 2003 wist hij nog wel Omloop Het Volk te winnen.
Naast drie overwinningen in Parijs-Roubaix haalde Museeuw het ook drie keer in de Ronde van Vlaanderen.

Op Youtube een fraaie reportage gevonden van Johans laatste grote nummer.
Let bij het kijken van het filmpje eens op hoe gruwelijk hard Museeuw de baan op komt vliegen. Hij raakt zelfs even van de baan. Heel handig hoe hij weer op de baan wipt en wie daar wel eens heeft gefietst weet dat dat nog niet zo eenvoudig is.

dinsdag 15 januari 2013

Prijzengeld

Sporten als voetbal en tennis worden doorgaans zeer fors beloond. Inmiddels worden er meer en meer wielrenners goed beloond, maar prijzengeld is niet in verhouding met andere sporten.
Hoewel voor de doorsnee arbeider onderstaand lijstje indrukwekkend zal zijn is een nuance op z'n plaats.
Binnen een ploeg is er doorgaans een verdeelsleutel voor de knechten die hebben uitgereden en/of een belangrijke rol hebben gespeeld. Dus de prijs gaat niet in alle gevallen naar degene die hem heeft gewonnen.
Bedenk dat er om een dergelijk bedrag te winnen ook vele en vele dagen zijn geweest dat de renners uren en uren als training op de fiets zaten. Vaak in koud en nat weer!
Toppers onder de wielrenners zijn goed betaalde sporters. Maar de laag eronder moeten we ons niet teveel bij voorstellen.

Stel nu dat je een doorsnee renner bent. Met enige trots kom je als 17e het velodroom oprijden na een natte en gure Parijs-Roubaix.
Die prestatie mag je trots op wezen. Maar dan kom je thuis en zeg je tegen je vrouw: "ik heb 500 Euro verdient!"
Alle ploegen houden op donderdag of vrijdag voor de koers een verkenningsrit. Zitten de renners de avond ervoor al in een hotel.
Ben je als renner voor een koers als Parijs-Roubaix vier nachten van huis en kom je thuis vertellen dat je 500 Euro hebt verdient!

Ook de 30.000 Euro voor de winnaar lijkt me een matig bedrag. Een overwinning in tennis op Wimbledon levert 1,4 miljoen op! Ook bij de vrouwen.

Toch interessant om het lijstje een keer te zien:

Prijzengeld Parijs-Roubaix 2012
1e 30.000
2e 22.000
3e 15.000
4e 7.500
5e 3.200
6e 1.700
7e 1.500
8e 1.300
9e 1.200
10e 1.100
11e 1.000
12e 900
13e 800
14e 700
15e 600
16e 500
17e 500
18e 500
19e 500
20e 500

Vind je het veel of weinig? Laat gerust een reactie achter.

Foto: Na het fietsen is het voor de profs niet gedaan. 
Hier Van Summeren die zelfs na de verkenning in 2012 de pers te woord moet staan.

maandag 14 januari 2013

Paris-Roubaix 2011 - Rob IJbema

Rob IJbema is vooral bekend onder de liefhebbers van autosport. Vooral van klassieke autosport heeft IJbema zeer aansprekende schilderijen gemaakt.
Zeer decoratief voor op je hobbykamer of kantoor en altijd mooie kleuren en de actie goed beetgepakt.

Naast autosport heeft IJbema ook een groot aantal schilderijen gemaakt met als thema wielersport. Dan kom je natuurlijk niet om Parijs-Roubaix heen en onderstaand schilderij is het moment dat Johan Vansummeren in 2011 eens flink aan de boom schudt.

zaterdag 12 januari 2013

Pavé Nouveau Monde

1500 meter - 3 sterren

Pavé (rue) Nouveau Monde vormt samen Pavé du Bart de secteur Auchy-Lez-Orchies naar Bersée. Deze is de laatste jaren steevast secteur nummer 11.
De strook wordt gebruikt sinds 1980.

Het tweede deel - deze Pavé Nouveau Monde - is een aantal keren niet gebruikt vanwege de slechte staat van de kasseien.

Strikt genomen zijn het twee losse stroken maar worden alleen van elkaar gescheiden door een asfaltweg. Ook is het eerste deel van De Rue Nouveau Monde geasfalteerd.
De strook zelf bevat op veel plaatsen een laagjes asfalt over de kasseien.

In combinatie met Pavé du Bart zijn de drie sterren gerechtvaardigd, maar een losse weging van deze Pavé Nouveau Monde kan in mijn ogen lager uitpakken.

Toch geldt net als voor Pavé du Bart dat we de kaap van 200 hebben bereikt en dat voor veel renners het beste er af zal zijn.
In deze zone haken de eerste knechten af en komen kopmannen meer en meer op hunzelf te staan.

Afhankelijk hoe fris je hier nog zit kijk je meer of minder uit naar de volgende strook: Mons en Pévèle.................


Kasseistroken Parijs Roubaix weergeven op een grotere kaart

vrijdag 11 januari 2013

Barry-Roubaix

Ook wel The Killer Gravel Road Race genoemd. Strik genomen heeft het niets met het Noord Franse monument van de wielersport te maken.
Toch laat een evenement als Barry-Roubaix zien wat de reikwijdte van Parijs-Roubaix is.
De meeste Amerikaanse (en Canadezen in dit geval) wielertoeristen komen niet even naar Europa. Dus worden er surrogaten gezocht en gemaakt.

Er zijn inmiddels in de VS, Canada en Australië diverse evenementen die een stevige knipoog geven naar Parijs-Roubaix.
Europese puristen doen hier misschien wat lacherig over.

Maar een Amerikaan zal zeggen dat er maar één echte Iron Men is en dat is die van Hawaï. Grieken hebben alle recht van spreken wat nu een marathon mag heten.
Persoonlijk vind ik het wel leuk als mensen dit soort initiatieven nemen en we moeten ook niet alles te serieus nemen.
Wij proberen in Nederland toch ook een berg te bouwen om een echte bergetappe te houden?

Dat neemt niet weg dat Barry-Roubaix nog een pittige uitdaging kan zijn. De rit wordt namelijk verreden vanuit Hastings in Michigan.
Wie de kaart van de VS een beetje voor zich heeft weet dat Michigan ligt ingesloten tussen de grote meren.
Mooie plek maar in maart kan het daar nog smerig koud zijn. Daarmee is Barry (vernoemd naar Barry County) Roubaix toch een serieuze uitdaging.

De rit wordt verreden volgens het cyclo concept. Een prestatierit met klassement, maar de weg wordt niet afgezet zoals met een echte koers.
Heel veel last van verkeer zal je niet hebben, want het gaat op een paar kilometer na volledig over verlaten gravel wegen.
De keuze van de fiets is vrij, maar de meeste deelnemers kiezen voor een MTB of CX (cross). Hou met je keuze rekening met slechte wegen, maar ook met sneeuw en ijs.
Hoewel er recent een milde editie is verreden moet je ook met je kleding goed opletten, want in deze tijd van het jaar kan het daar nog gruwelijk koud zijn.

Een leuk initiatief en mooi te combineren met een skivakantie in Canada.

Meer info op www.barry-roubaix.com

donderdag 10 januari 2013

Herdenking Germain Derycke

Winnaar van Parijs-Roubaix in 1953 na een verbeten sprint op de wielerbaan. 13 januari is het 35 jaar geleden dat Germain is overleden en z'n overwinning is van 60 jaar geleden.
Voor Les Amis de Paris-Roubaux een mooie gelegenheid om op 13 Januari met een zware delegatie naar Bellegem te trekken.
Een aantal toespraken zullen worden gehouden en daarna gaat het in stoet naar het graf van Derycke voor een bloemlegging.

Het verbaasd me keer op keer dat in andere landen aan dit soort zaken veel meer aandacht wordt geschonken.
In Frankrijk, Italië en België is het veel gebruikelijker om regelmatig overleden renners te eren. Een mooi gebaar waar wij suffe saaie Hollanders nog wat van kunnen leren.

Wie tijd heeft om zondag 13 januari langs te gaan moet wel vroeg z'n bed uit want de plechtigheden beginnen om 10:00 uur.


Foto: Uitnodiging voor de herdenking van Germain Derycke zoals deze de afgelopen weken verspreid is.

dinsdag 8 januari 2013

Parcours 2013

Het is drie maanden te gaan tot de grote dag. Voor de doorsnee wielerliefhebber zal er nog niet veel zichtbaar zijn, maar achter de schermen wordt er keihard gewerkt.
Het parcours voor de editie van dit jaar zal de komende week z'n definitieve vorm moeten krijgen.
We mogen er vanuit gaan dat de volledige finale vanaf Orchies gelijk zal zijn aan die van de afgelopen jaren.
Zeker vanaf Mons en Pévèle is het niet aannemelijk dat er wijzigingen zullen zijn.
Ook het Bos van Wallers zal niet ontbreken en de eerste stroken zoals die van Troisville mag je ook verwachten.

Foto: Kaart van de route van 2012

Ten zuidwesten van Valenciennes zit er echter een vervelend knelpunt in de route. Even buiten Haulcin ligt een petroleumopslag en de overheid gaat niet akkoord met een doorkomst van de koers.
Daar zal dus nog wat gepuzzeld moeten worden. Wie het parcours een beetje voor ogen heeft weet dat het dan lastig wordt. Onder Valenciennes wordt immers een lus naar het oosten gemaakt om daar een paar ferme stroken op te zoeken.
Als de route bij de passage van Valenciennes naar Denhain niet over de gewraakte D40 mag dan zie ik twee opties.

Optie 1
Na secteur 22 de stroken 21 en 20 in omgekeerde volgorde rijden en dan aan de oostkant Valenciennes passeren. Stroken 19, 18 en mogelijk ook 17 komen te vervallen. Vanaf de oostkant van Valenciennes zullen dan wat stroken moeten worden gezocht. Die zijn er wel maar vaak in een natuurgebied en soms moeten daar nog maatregelen worden genomen.

Foto: Aan de oostkant van Haveluy liggen ook nog een aantal pareltjes die het vooral in een natte editie erg goed gaan doen.

Optie 2
Een andere optie is om na strook 23 resoluut naar het westen te trekken en ruim om Denhain heen te rijden. Ook daar zijn nog een aantal stroken die ingepast kunnen worden. De strook van Haveluy kan ook vanuit het westen aangereden worden om weer op de route te komen.

Wellicht zijn de eisen van de overheid minder streng en mag er met een kleine omleiding daar toch gekoerst worden. Dat zou overigens wel vreemd zijn want een van de argumenten zijn de helikopters. Ook dat is weer een vreemd argument want op een steenworp afstand van de petroleumopslag ligt................een vliegveld!

De gewraakte opslag vanuit de lucht:



Iets verderop in het parcours is er dan weer goed nieuws. Enkele jaren geleden kwam de strook van Pont Gibus te vervallen. De strook was te slecht geworden.
Deze is recent voor een klein vermogen gerestaureerd en de karakteristieke doortocht tussen de twee brughoofden kan - na goedkeuring - in 2013 weer in het parcours worden opgenomen.

Voor de renners is Parijs-Roubaix een zeer grote uitdaging, maar bedenk dat de parcoursbouwers het verre van makkelijk hebben en meer dan één hobbel te nemen hebben.

maandag 7 januari 2013

Ronde des Rois du VTT 2013

Een soort nieuwjaarsreceptie op de wielerbaan van Roubaix voor wielertoeristen. Het werd echter een soort van nieuwjaarsduik.
De Ronde des Rois is een MTB tocht van 30, 40 of 50 kilometer en kronkelt rond de finale van Parijs-Roubaix.


Uiteraard is er het traditionele rondje op de wielerbaan en de historische douches.
Onder wielertoeristen is Velo Club Roubaix natuurlijk vooral bekend van haar uitstekende organisatie van de toerversie van Parijs-Roubaix.
Maar ieder evenement wat ze organiseren is altijd prima in orde. Duidelijke pijlen, overdadige bevoorrading en ze hebben natuurlijk het geluk over een groot aantal historische locaties te beschikken.


In de Ronde des Rois zitten een aantal afgekeurde kasseistroken, maar vooral veldwegen die door de heftige regenval van de afgelopen weken waren omgetoverd tot blubber-glijbanen.


Zelf namen we deel aan de 40 kilometer en het viel knap tegen hoe lang we onderweg zijn geweest. Op die blubberstroken maak je nauwelijks snelheid, maar de beloning om op de wielerbaan te eindigen blijft toch bijzonder.


Daarna de fiets afspuiten (ook dat was prima geregeld) en natuurlijk onszelf.....


Ondanks de nattigheid een geslaagde dag en VCR laat zien dat Roubaix meer is dan Parijs-Roubaix.

Fotoalbum Ronde des Rois du VTT 2013

zondag 6 januari 2013

Gedicht Eugeen Van de Weyer

Parijs-Roubaix

de hel van het noorden
een heroïsch strijdveld
in godverlaten oorden

ik heb tranen gezien
in striemende regen
ik zag vreugde, verdriet
op vooroorloogse wegen

trillende kuiten
van wielergoden
dokkeren op kasseien
sterven
op drassige zoden

ik zag ontgoocheling
tussen fietsenschroot
bebloedde renners
in een moddersloot

Parijs-Roubaix
'n erelijst van beroemde namen
heroïsche zegens besmeurd
met bloed, zweet en tranen

ik zag mijn idolen
de tegenstand verslaan
maar ook roemloos
ten onder gaan

Maart 2011 Eugeen Van de Weyer

vrijdag 4 januari 2013

Paris-Roubaix 1910 - Michel Michaux

Een zeer opmerkelijk schilderij waarvan het origineel nog breder is. Michaux creëert absurdistische afbeeldingen gecombineerd met heerlijke verzadigde kleuren. Een van m'n favorieten schilderijen als het om Parijs-Roubaix gaat.

woensdag 2 januari 2013

Miroir du Cyclisme #315

Onder de titel L'Epopee de Paris-Roubaix de 1896 a nos jour verscheen april 1982 deze special.
Het nummer is 96 pagina's dik en gaat volledig over Parijs-Roubaix.
Slechts een enkele advertentie en het is vooral pagina na pagina smullen geblazen.
Iedere periode komt uitvoerig aan bod en deze special is rijk geïllustreerd met prachtig fotowerk.
Vooral het fotowerk van voor de Eerste Wereldoorlog laat zien wat een avonturiers deze eerste lichting profwielrenners was.
De periode tussen de twee oorlogen begint het al een beetje op wielersport te lijken en daarna worden de beelden steeds meer herkenbaar.
Opvallend is natuurlijk dat je nauwelijks valhelmen ziet. In 1982 toen deze special verscheen was die immers nog niet verplicht in Frankrijk.

Het is prachtig om te zien hoe ze bij Miroir du Cyclisme de krenten uit de pap hebben weten te halen.
Miroir zet de periode tussen Fischer (1896) en Hinault (1982) uitstekend neer zowel in woord als beeld.

Voor de verzamelaar van Parijs-Roubaix een absolute must. Prijzen op beursjes variëren van 5-15 Euro. Op Marktplaats rond een tientje en Ebay soms er net onder maar gaan de prijzen soms ook voorbij de 25 Euro.
Dat laatste is deze special natuurlijk niet waard, maar een exemplaar wat in goede staat is mag voor een echte liefhebber best 10-15 Euro kosten.

dinsdag 1 januari 2013

Zelf fietsen in 2013

Parijs-Roubaix is een prachtige koers om live naar te kijken. Een spektakel op TV. Een heerlijke koers om boeken over te lezen, maar echte beleving doe je natuurlijk zelf op de fiets.

Uiteraard kan je het hele jaar door het parcours fietsen. Vooral het stuk vanaf Het Bos van Wallers tot de wielerbaan leent zich uitstekend voor een vrije rit.

Dit jaar zijn er ook een aantal toertochten die de moeite van het vermelden waard zijn.

6 april Paris-Roubaix Challenge
Een rit die oorspronkelijk werd verreden volgens het cyclo concept. Gelukkig hebben ze ingezien dat dat voor een rit als Parijs-Roubaix een onhandig concept is.
Bij de derde editie is er gekozen voor een gewone toertocht met keuze uit drie afstanden: 170, 140 en 75 km.
De lange afstand is een rit in lijn en de 140 en 75 is een lus waarbij niet alleen de finish maar ook de start in Roubaix is. Bij de 140 km rij je alle stroken vanaf het Bos van Wallers wat deze afstand - mede omdat er geen vervoer nodig is - tot een aantrekkelijke keuze maakt.
Ten aanzien van het inschrijfgeld hebben ze ook geleerd en in plaats van de belachelijke 75 Euro bedraagt het inschrijfgeld in 2013 respectievelijk 15, 20 of 25 Euro.

Meer info op: website Paris-Roubaix Challenge

6 april Toertocht Kasseien vreten
Naast een gezinstocht van 65km is er keuze uit twee sportieve tochten van respectievelijk 115 en 145 km. Dit zijn serieuze uitdagingen voor een wielertoerist in deze tijd van het jaar. Start en finish is in Templeuve.
Via een bepijlde route gaat het richting het parcours van Parijs-Roubaix waar via de originele wedstrijd pijlen het belangrijkste deel van het parcours wordt afgelegd. Aan het eind gaat het weer via "eigen" pijlen naar de finish.
Inschrijfgeld is respectievelijk 5, 7 of 9 Euro en dat is inclusief bevoorradingen en verzekering.
Vorig jaar heb ik zelf aan deze rit deelgenomen en dik kleinschalige evenement een dikke aanrader maar heeft in de Challenge wel een dikke concurrent gekregen. Toch een beetje de buurtkruidernier waar ineens een XL-Supermarkt naast gezet wordt.

Meer info op: Website Kasseinvreten

1 mei Superklassieker Oudenaarde
Inmiddels een vaste waarde op de Belgische kalender voor wielertoeristen. De rit doet een groot deel aan van de ronde van Vlaanderen en de finale van Parijs-Roubaix inclusief aankomst op de wielerbaan.
Er is keus uit een groot aantal afstanden en voor zowel de wat minder geoefende fietser als voor de goed getrainde wielertoerist is er voldoende keuze.

Meer info: Website Superklassieker

12 mei Rally Raid Paris-Roubaix VTT
Op de oneven jaren organiseert Velo Club Roubaix een MTB variant van Parijs-Roubaix. Start is in Wallers-Arenberg en finish op de wielerbaan van Roubaix. Alle belangrijke kasseistroken worden aangedaan en daarboven op een 50 tal kilometer onverharde wegen en akkers.
Een erg leuk evenement wat in een paar jaar enorm populair is geworden.
125 kilometer MTB pret maar toch met heel veel wielersporthistorie!

Meer info: Website VCR

8 sept Wevelgem-Roubaix-Wevelgem
Leuke toertocht tussen twee finishplaatsen van twee fraaie klassiekers. Tocht is in 203 toe aan haar derde editie en is een samenwerking tussen de twee steden waar de tocht haar naam aan te danken heeft.
Je kan starten in Roubaix of in Wevelgem. Voor ons noordelingen is Wevelgem de meest logische keuze maar als je start en finisht in Roubaix kan je wel gebruik maken van de historische douches.
De editie van 2012 bevatte slechts een enkele kasseistrook maar er zijn plannen om in 2013 het parcours iets meer uitdaging te geven.

Meer info: zodra meer info bekend is wordt deze op deze blog bekend gemaakt.


Een Gezond 2013

Ik wens jullie allen vooral een gezond 2013. Daarbovenop een sportief jaar en dat het 7 april maar een goed natte Parijs-Roubaix mag worden. Dat mag toch wel weer een keer?
Dank voor de belangstelling van het afgelopen jaar en in 2013 ga ik m'n best doen er weer wat moois van te maken.
Maak er in 2013 wat moois van en laat je niet afleiden als de weg zo nu en dan wat slecht is.........