Pagina's

zondag 27 mei 2012

Bob Jungels: Espoirs 2012

Bob Jungels heeft op overtuigende wijze de Espoirs editie van 2012 gewonnen. Het Luxemburgse supertalent liet in de buurt van Bourghelles z'n medevluchters voor wat ze zijn en fietste in een indrukwekkende solo naar het velodroom.
Jungels is een talent uit de Leopard-Trek ploeg en legde de 180 kilomter af in minder dan 4,5 uur.
In de sprint voor de tweede plaats wist onze zuiderbuur Yves Lampaert de Nieuw Zeelander Thomas Scully voor te blijven. Dit duo had echter in 20 kilometer tijd bijna drie minuten achterstand opgelopen!
De eerste Nederlander was Moreno Hofland van de Rabo Continental ploeg die zesde werd.

Podium Espoirs 2012
1 Bob Jungels
2 Yves Lampaert
3 Thomas Scully


Foto: Hier begon Jungels z'n solo wat voor zo'n jonge knaap een indrukwekkende prestatie is. 
Hou deze jongen maar in de gaten!

Bourghelles naar Wannehain

1100 meter - 3 sterren

Al jaren vormt deze strook samen met de strook van Cysoing (Pavé Duclos Lassalle) een illuster duo. Deze twee stroken vormen samen al een aantal jaren secteur nummer 6.
Wie hier voor het eerst komt denkt in Bourghelles klaar te zijn met secteur 6 maar dan gaat de weg ineens weer naar links en weer de kasseien op.
Deze lopen daar gemeen omhoog en de wind staat hier meestal in het nadeel. De strook heeft een vorm van een U en hoewel een een paar stukken goed te rijden zijn zitten over de volledige lengte er tientallen gevaarlijke obstakels.
De twee bochten mogen niet onderschat worden en met name de binnenkant van de tweede bocht kan voor narigheid zorgen.


Foto: Profs op verkenning in de eerste bocht van de strook. Merk op hoe rechtop ze door de bocht gaan. 
De vele rommel in de bocht maakt het niet mogelijk om op hoge snelheid deze te nemen. (Verkenning 2012)

Aan het eind van de strook is aan de linkerkant een klein soort van kasseimonument. Aan weerskanten staat een bord waarop is af te lezen hoe lang je al onderweg bent en hoe ver het nog is naar de wielerbaan.
De profs zullen hier geen aandacht voor hebben want de finale is inmiddels in volle gang en dit is een strook die doorgaans we voor de nodige schade zorgt. Hierna is er een paar kilometer om de schade te herstellen maar als je op deze strook moet lossen is geen goed teken.


Foto: Daar waar de profs geen tijd voor souvenirs hebben nemen wielertoeristen op dit soort 
punten natuurlijk graag even tijd voor een foto.

Het laatste stuk van de strook staat ook bekend onder de naam Pavé du Calvaire.


Kasseistroken Parijs Roubaix weergeven op een grotere kaart

woensdag 23 mei 2012

Parcourskennis voor wielertoeristen

10 juni is het zover. Dan mogen wij wielertoeristen onze kunstjes op de kasseien laten zien. Voor een kleine groep liefhebbers een twee jaarlijks terugkerende lekkernij.
Voor andere een uitdaging die ze liever niet doen maar waarvan ze vinden dat ze het toch één keer gedaan moeten hebben. Zelfs al verafschuwen ze de kasseien. Eén keer moet je het doen!
Ik behoor zelf tot het type fietser die vind dat de rijkheid van de hobby bepaald wordt door de diversiteit aan fietsavonturen. Daar horen dus hoge cols en slechte kasseien bij.

Door de toename van de jaren en de kilo's gaat het klimmen tegenwoordig een stuk lastiger. Toch ga ik meermaals per jaar de strijd met de zwaartekracht aan. Iets doen waar je niet (super)goed in bent geeft ook enorm veel voldoening. Natuurlijk is het dan een enkele keer afzien in de overtreffende trap, maar voldoening krijg je niet door een flauw ritje aan te pakken.

Ik heb ook veel bewondering voor de wielertoeristen die kasseien helemaal niks vinden en toch één keer in hun leven de strijd aangaan met Parijs-Roubaix.
Om ongeschonden aan de streep te komen is het natuurlijk van belang dat je fiets in orde is en de conditie helemaal op punt.
Voor de meeste wielertoeristen in Parijs-Roubaix de zwaarste klassieker. Dit blijkt ook uit een enquete die Le Champion heeft gehouden onder wielertoeristen die alle klassiekers rijden.


Foto: Voor veel wielertoeristen niet haalbaar maar profs gaan doorgaans op de 
donderdag en vrijdag voor de koers de finale nog eens uitvoerig verkennen. 
Hier een aantal van hen op Pavé Duclos Lassalle tijdens de verekenning van 2012.

Een van de elementen die bij mij persoonlijk een enorm voordeel geven is de parcourskennis.
Dit voorjaar heb ik een mini (140km met 33km kasseien) Parijs-Roubaix gereden. Conditie was matig en ik zat helemaal dicht. Verkouden, zweten en alles wat je eigenlijk niet wil als je een stoer potje moet fietsen.
Toen ik het Bos van Wallers infietste wist ik genoeg. Dit gaat goed komen.
Ik weet namelijk precies wat er dan nog komt. Ik weet precies waar ik het beste kan rijden. Wanneer even een beetje sparen en waar je gerust een beetje door kan trekken.
Parcourskennis is - als je het goed inzet - een enorm psychologisch voordeel.

Strikt genomen adviseer ik iedere wielertoerist die 10 juni voor het eerste naar "De Hel" gaat de laatste 50 kilometer te verkennen.
Auto bij de wielerbaan zetten en op de fiets over de gewone weg naar Mons-en-Pévèle. Dan het parcours volgen. Is totaal 85 kilometer en een ideale verkenning.
Het maakt het de laatste twee uur op de dag zelf een heel stuk eenvoudiger.
Toch zal niet ieder de mogelijkheden hebben voor een verkenning.
Om die wielertoeristen toch een zetje te geven probeer ik de komende dagen zoveel mogelijk stroken te beschrijven.
Een beetje als voorpret, maar wellicht helpt het je ook om die dag net even wat beter door te komen.

Op de pagina parcours staat een overzicht van de stroken die al beschreven zijn. De rest volgt de komende week.

LET OP: In de toerversie zitten een aantal stroken die NIET in de prof-editie zitten en andersom.


Foto: Het Bos van Wallers zit natuurlijk net als in de prof-editie ook in de versie voor wielertoeristen. 
Zelfs voor specialisten een grote uitdaging.

zondag 20 mei 2012

Espoirs: 27 mei 2012

Volgende week zondag mogen de amateurs (U23) hun kunsten laten zien op de Noord Franse kasseien.

De geneutraliseerde start is in Peronne op de Place André Audinot om 12:00 uur. 5 minuten later als de renners op de D181 zitten gaat de vlag omlaag en is het koers.

Ze gaan dan op weg voor een editie van 178 kilometer en met uitzondering van het Bos van Wallers krijgen de renners alle zware stroken uit de elite editie.

Uitstekende locaties om zelf live te gaan kijken zijn:
- Mons-en-Pévèle
- Carrefour de L'Arbre
- Velodrome

Op Mons-en-Pévèle kan je de renners verwachten vanaf 15:10 en op Carrefour vanaf 16:00.
Om even voor half vijf kunnen de eerste renners de wielerbaan bereiken.
Let op dit zijn tijden van de organisatie op basis van het snelste schema. Hebben de renners vol wind in de rug en er ook nog eens zin in kan alles zomaar een kwartier naar voren schuiven. Andersom kunnen ze zomaar een half uur later komen als de wind fors in het nadeel is.

Leuk om deze koers in de gaten te houden want dit is toch de kweekvijver voor toekomstige winnaars bij de profs.


Foto: Jasper Stuyven laat in California zien in uitstekende conditie te zijn. Gaat hij na zijn overwinning
 in 2010 bij de junioren en z'n tweede plaats vorig jaar opnieuw voor het podium?

woensdag 16 mei 2012

Voorinschrijving gesloten

De voorinschrijving van de toerversie van Parijs-Roubaix is gesloten. Totaal zo’n 1300 voorinschrijvingen maar een aantal inschrijvingen moet nog worden gevalideerd.
Toch geeft het al een aardig beeld waar de deelnemers zoal vandaan komen.

Meest opmerkelijke blijft toch Spanje met wat ik voor het gemak maar het Flecha-effect noem. Opmerkelijk is natuurlijk ook dat Nederland met fors meer wielertoeristen richting Noord-Frankrijk reist dan België.
Voor Belgen is de drempel een stuk lager door de kortere reistijd en daarnaast heeft België natuurlijk een zeer indrukwekkende rij winnaars.
De vierde van Tom Boonen is voor de Belgische wielertoeristen blijkbaar geen reden om massaal naar “De Hel” te gaan.

Natuurlijk kan je op de dag zelf nog inschrijven, maar Parijs-Roubaix is niet een tocht die je ineens spontaan gaat rijden. Zelf denk ik dat het dit jaar op 2000 blijft hangen.

De rit is dit jaar op zondag 10 juni en er kan vanaf 5 uur gestart worden. Let op als je vroeg start dat je dan een lampje op je fiets hebt en een veiligheidsvestje.

De voorinschrijvers komen uit 16 landen en zijn als volgt verdeeld:
Frankrijk 515
Groot Britanie 204
Nederland 136
Belgie 107
Duitsland 92
Spanje 89
Italie 80
Noorwegen 11
Denemarken 7
Oostenrijk 6
Luxemburg 6
Australie en  Nieuwe Zeeland 2
Canada, Ierland en Japan 1


Foto: Handig met inkopen als de organisatie weet hoeveel er ongeveer komen. Ook dit jaar zullen de deelnemers weer kunnen rekenen op een uitstekende verzorging (foto editie 2010)

donderdag 3 mei 2012

A derailleur collection

Ik ben dol op weblogs die maar over één onderwerp gaan. Hoe specifieker het onderwerp hoe mooier.
Natuurlijk ben ik niet voor niets een weblog begonnen die slechts over één koers gaat.
Ok, weliswaar de zwaarste en mooiste eendagskoers die er is, maar zo'n blog als deze is natuurlijk een enorme specialisatie.
Toch ben ik van mening dat juist zo'n specialisatie voor extra diepgang kan zorgen. Ook is het een krachtigere invulling van passie voor een onderwerp.
Natuurlijk vind ik alle klassieker mooi. Vooral Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen.
Ik ben ook dol op stevige cols en heb zelf inmiddels een indrukwekkend rijtje beklommen.
Toch zal ik nooit een blog beginnen over cols. Dat is me te algemeen. Dat is zoiets ik hou van vrouwen. Ja dat snap ik. Maar van welke vrouw hou je nou het meest?

Nee als ik een weblog zou beginnen over een col dan is dat bijvoorbeeld de Stelvio.
Dan alles, maar dan ook alles over de Stelvio uitzoeken. Het klimaat, de passages in de Giro, de monumenten, de Gran Fondo's die er plaatsvinden en natuurlijk het materiaal.
Dan kom je uiteraard op versnellingsapparaten en derailleurs.
Laat ik over die laatste nu tegen een fantastische site zijn aangelopen.
Volledige doorgeslagen. Alleen over achterderailleurs. Prachtig!
Michael Sweatman gaat met deze website niet een beetje in op de achterderailleur maar hij kruipt er helemaal is.
Doorgronden, doorspitten, uitvlooien, uitpluizen, doorleven en vooral lekker doorslaan.
Goeie uitleg en duidelijk figuren met prachtige foto's.

Tip voor alle hardware fetisjisten of wie gewoon eens een bijzondere website wil zien.

Website A derailleur collection